Samotný kvalitní obsah k vytvoření silné firmy či webu sice nestačí, rozhodně však na jejich úspěchu zastává lví podíl. Tipli.cz je cashback portál, který do vlastního obsahu investuje spoustu času i peněz. Spolupracuje přitom se stovkami českých e-shopů, které v jeho projektech často hrají klíčovou roli. Jakou inspiraci od něj mohou tuzemští e-shopaři čerpat?
Cashback portály jako Tipli.cz poskytují svým registrovaným uživatelům peníze z nákupů zpět. Jedná se o provizi, kterou získají od obchodu za přivedení nového zákazníka. O tu se portál s lidmi dělí a na obchodu tak vydělají všechny tři strany.
Nabídky slev jsou pro zákazníky lákavé, jak o nich ale dát vědět a jak uživatele přesvědčit, že nákup je skutečně výhodný? Právě k tomu dopomáhá content marketing, který Tipli dělá ve velkém a na vysoké úrovni. Jde mu tedy o víc než jen poskytovat slevy, čímž se liší od podobných projektů.
Bojovat s konkurencí pouze pomocí slev a nižších cen se totiž nevyplácí - tato strategie pohřbila už nejeden zajímavý projekt. Co vše může z hlediska obsahu Tipli nabídnout a jaké ponaučení si z toho odnést?
Každý partnerský obchod má na Tipli svou vlastní podstránku. Profily obchodů představují e-shopy se všemi jejich přidanými hodnotami - co e-shop nabízí, kde se nachází, ale také v čem se liší od ostatních obchodů svého druhu, jaké přináší zákaznické výhody nebo jakých akcí se účastní.
Při tvorbě podobného druhu obsahu je důležité neopomenout analýzu klíčových slov, ze které pisatel zjistí, jaké informace lidé ve vztahu ke konkrétnímu obchodu nejvíce hledají. Smyslem textu je pak poskytnout ty nejpodstatnější informace přehledně rozčleněné do odstavců s využitím nadpisů k jednotlivým tématům. Texty je navíc vhodné prolinkovat s dalším relevantním obsahem na webu.
Při tvorbě informativních textů, u kterých je kladen velký důraz na SEO, pomohou specializované nástroje jako oblíbený, ale placený Ahrefs či Plánovač klíčových slov v Google Ads a Návrh klíčových slov v Skliku, které jsou dostupné zdarma po registraci v přístupných službách od Googlu či Seznamu.
To, že většina Čechů slyší na slevy a v akcích nakupuje všechny druhy zboží včetně základních potravin, je obecně známá věc. Proč tedy jejich posedlosti výhodnými nabídkami nevyužít při propagaci vlastních produktů?
Tipli jde ještě dál a představuje soubor letáků více než 115 obchodů. Některé akční letáky obchodů do schránek vůbec nechodí, jiné jsou v papírové podobě nepřehledné. Mnoho lidí dnes dá raději přednost pohodlnější a ekologičtější variantě - listování na počítači či mobilu pomocí několika kliků.
Z toho si může vzít příklad kterýkoliv e-shop a nabídnout na svém webu přehledný souhrn všeho akčního zboží na jednom místě. Zajímavou možností je také zasílání podobných nabídek v pěkném grafickém hávu prostřednictvím newsletteru.
A pokud dá e-shopař takový katalog na svůj web ve formátu PDF, může si jej stáhnout nejenom návštěvník, ale také Tipli či jiný letákový portál, který ho následně uveřejní a zajistí tím obchodu propagaci zdarma.
Vlastní blog či magazín dnes píše kdekdo a reklama na nás křičí doslova na každém rohu. Jak tedy psát články, které budou lidé opravdu číst?
Tipli v magazínu propojuje nákupní inspiraci s dalšími praktickými informacemi. Představuje produkty, které internetové obchody nabízí, a zároveň čtenáři ukazuje, kolik na nich díky cashback portálu ušetří. Velice oblíbené jsou také informativní články s kompletním seznamem prodejen a otevírací dobou obchodů.
Texty se věnují i velkým nákupním akcím jako například Black Friday nebo AliExpress Day. U těchto akcí je vždy podrobně vysvětleno, jak se do nich mohou čtenáři zapojit. Velké eventy typu Dny Marianne nebo NákupyOna Dnes jsou vždy doplněny kompletním přehledem obchodů a slevovými kupony. Samozřejmostí jsou také články věnované tipům na dárky k Valentýnu, Dni matek nebo třeba domácím kostýmům na Halloween.
Při tvorbě článků se portál řídí několika hlavními zásadami, které pomohou návštěvníka oslovit:
a) Produkty a tipy, které jsou v článcích představovány, vybírá Tipli podle aktuální hledanosti. Ta může souviset s ročním obdobím, svátky nebo momentálními trendy. K určení hledanosti daných klíčových slov napomáhá portálu webový nástroj Ahrefs.com. Začátečníci si však vystačí s nástroji jako Google Ads nebo Sklik, které jsou zdarma. Vyplatí se také sledovat výsledky v Google Analytics, které napoví, o jaký obsah mají návštěvníci zájem.
b) Na to, abyste návštěvníka zaujali, máte 10 vteřin. Proto je důležité tvořit poutavé titulky - využívat v nich klíčová slova, čísla, výzvy k akci a akční slovesa, benefity a konkurenční výhody. Titulek by neměl být delší než 55 znaků (díky tomu vyhledávače neuseknou jeho konec).
c) Samostatnou kapitolou je zpřehlednění textu tak, aby se lépe četl. Text je třeba členit do krátkých přehledných odstavců (ideálně o 3-4 řádcích), důležité informace je vhodné zvýraznit tučným písmem a článek je třeba rozsekat na několik částí s podtitulky.
d) Poutavý obsah zahrnuje také obrázky, barevné boxy a tabulky, bodové či číselné seznamy a výzvy k akci v podobě CTA tlačítek.
K dalším obsahovým projektům, které jsou užitečné při objasnění komplikovanější problematiky, řadíme slovníček pojmů. Díky němu není třeba složitě vysvětlovat výraz v článcích či popisech produktů, což by mohlo ubrat na poutavosti textů. Stačí základní definice a odkaz na konkrétní slovo do slovníku, kde je podrobně popsáno, co pojem znamená.
Především u odbornějších termínů je totiž třeba zajistit, aby potenciální zákazník věděl, o čem je řeč - typicky se jedná o různé materiály, technické parametry apod. Interní odkazy v rámci webu přitom pomohou zabránit odchodu návštěvníka - chybějící vysvětlení by lidi odvedlo zpět do vyhledávače, odkud už by se s největší pravděpodobností nevrátili.
V poslední době se hodně diskutuje o tom, že lidé méně čtou, proto je vhodné naservírovat jim nejdůležitější informace také v jiné, jednodušší podobě. Tipli v tomto případě volí formu velkých grafických bannerů, které uživatele zaujmou již na homegape, navíc má ně vyhrazenou vlastní rubriku nejlepší akce.
Bannery představují aktuální nejvýraznější slevy, velké nákupní akce jako Black Friday či Dny dopravy zdarma mají vždy v menu vyhrazenou vlastní položku. Tyto tzv. marketingové huby kombinují grafiku ve formě bannerů s doplněním nejdůležitějších informací pomocí textu. Vedle profesionálních bannerů také velmi dobře funguje rozbití obsahu pomocí infografik či grafů.
Podnikatelé se často a rádi dušují, že poskytují komplexní služby. Tato prázdná formulka toho potenciálním zákazníkům nejenom moc neřekne, ale často není ani pravdivá. Přitom se stačí zamyslet, jaké doplňkové služby by zákazníci ocenili.
Zmiňovaný cashback portál Tipli se tak rozhodl vedle levných nákupů nabídnout uživatelům také srovnání a sjednání online služeb. Vyhradil si na to sekci finance - pojištění, půjčky, hypotéky, kde čtenáře vzdělává v oblasti finanční problematiky.
Uživatel tedy přes Tipli objedná s cashbackem ubytování na Booking.com a zároveň si tu na jednom místě srovná nabídky cestovního pojištění, a to nejvýhodnější si hned může objednat. Dočte se také, jak sjednat povinné ručení nebo jak si výhodně půjčit. I to je jeden ze způsobů, jak se odlišit od konkurence - dávejte zákazníkům něco navíc.
Dělat kvalitní obsah s přidanou hodnotou je opravdu důležité - málokterý zákazník totiž nakoupí v obchodě hned napoprvé. Pokud jste ho zaujali pouze nejnižší cenou, tak u vás možná i nakoupí, příště už se ale pravděpodobně nevrátí. Přesvědčte ho raději kvalitním obsahem, aby si váš brand zapamatoval.
Jak je vidět, možností je v obsahovém marketingu opravdu spousta. Pokud se dělá dobře, patří content k nejúčinějším marketingovým strategiím. Zde je však zároveň i kámen úrazu - tvorba kvalitního obsahu je časově velmi náročná. Obsah totiž nestačí jen jednou vytvořit, je třeba ho i pravidelně aktualizovat. Prorazit bez poutavého obsahu je ale dnes ještě mnohem těžší.