Co by měl správný redakční systém (CMS) pro eshop umět a které funkce jsou naopak zcela zbytečné? Pojďte se s námi podívat na to, jak vybrat užitečný redakční systém pro internetový obchod.
Před výběrem redakčního systému pro eshop si důkladně ujasněte, jaké funkce budete potřebovat. Nemá význam platit za systém s množstvím funkcí, které nikdy nevyužijete. Zvlášť v začátcích podnikání se hodí každá koruna, proto pečlivě zvažte i tuto investici. Mnohdy se může stát, že vám bude naprosto stačit zdarma dostupný systém. Jindy je však žádoucí připlatit si za některé funkce, které vám zajistí snadnější administraci a automatizaci vašeho koupeného internetového obchodu.
Co je třeba vzít v potaz při výběru CMS?
Jako základní vodítko pro výběr správného redakčního systému by vám mohlo posloužit našich osm rad.
- Běžné funkce eshopu, ač se vám to může zdát divné, ne každé CMS obsahuje základní funkce, jako je vkládání příspěvků, editace nebo mazání textů. A i v případě, že těmito funkcemi disponuje, mohou být velmi špatně ovladatelné a uživatelsky značně nepřívětivé. Důležitá je i forma, do které budete moci jednotlivé příspěvky uspořádat. Základní třídění článků podle data se někdy může ukázat jako nedostačující. Jako přehlednější se potom může jevit stromová struktura.
- Editování textů, vrácení změn a správa příloh. Je samozřejmě důležité mít možnost editovat a upravovat celkový vzhled textů, tedy font, velikost a barvu písma na webových stránkách. Přílišné úpravy však mohou narušit celistvost celého webu, proto není nutné investovat do CMS, který nabízí až příliš velké možnosti těchto úprav. S tím souvisí i možnost vrácení veškerých změn, takzvaný verzovací systém. CMS by měl rovněž umožňovat vládání příloh, protože právě neintuitivní správa a základní editace obrázků (ořezávání, změna velikosti, otočení) vám může značně zkomplikovat život.
- Vyhledání na eshopu, podcenění této funkce by vás mohlo přijít pěkně draho! Drtivá většina zákazníků totiž nehodlá trávit čas dlouhým hledáním a prohlížením. Jestliže tedy nemůže najít požadovaný produkt, stránky opouští. Pozor si dejte zejména na to, za jak dlouho vyhledávač zobrazí výsledky hledání, jestli lze při vyhledávání zadávat specifické požadavky, jestli je možné editovat vzhled zobrazovaných výsledků, jak jsou výsledky vyhodnocovány, jestli je možné výsledky ovlivnit a podobně.
- Flexibilita redakčního systému, stále můžete narazit na neflexibilní systémy, které vám neumožní upravit si obsah podle vašich představ (například zobrazování příspěvků v opačném pořadí). V těchto systémech je totiž obsah příliš úzce provázán s designem. Proto je velmi důležitá možnost customizace, tedy přizpůsobení redakčního systému vašim potřebám.
- Více přístupů se vám může hodit, pokud chcete, aby se o správu e-shopu staralo více lidí. Každý tak může mít přístup k něčemu jinému, například k vkládání příspěvků, správě reklam atd.
- Správa více eshopů, může se vám zdát, že podpora administrace více webových stránek je pro vás nepodstatná, časem byste tuto možnost však mohli uvítat. Určitě se vám tedy vyplatí, pořídit si CMS, jenž tuto možnost nabízí.
- Jazykové verze, chcete-li, byť jen výhledově, nabízet své zboží v zahraničí, není záhodno podcenit možnost vytvoření různých jazykových mutací. Už při výběru CMS se tedy snažte myslet i na tuto eventualitu, neboť nikdy nemůžete s jistotou vědět, jakým směrem se bude vaše podnikání ubírat.
- Zpětná vazba, interakce uživatelů, ať už na chatu, diskusním fóru nebo formou hodnocení či komentářů, je v současné době velmi žádoucí, proto je škoda tuto funkcionalitu opomenout.
Rada na závěr
Při pořizování redakčního systému eshopu myslete na budoucnost a všechny eventuality. Pečlivě zvažte, které funkce by se vám v budoucnu mohly hodit, i když teď pro vás nemusí mít žádný užitek. Chcete-li přeskočit fázi vývoje eshopu, prohlédněte si naší nabídku již fungujících eshopů k prodeji.