Na každém šprochu pravdy trochu. Ano, faktem opravdu je, že je potřeba se do hloubky zamyslet nad tím, zda pro moje podnikání aplikace smysl dává či ne. Zda může mít přidanou hodnotu, zda se tím mohu odlišit od konkurence, zda se mi peníze investované do jejího vývoje vrátí, zda mi stačí plně responzivní řešení webu atp. Aplikace určitě není vhodná pro každý typ podnikání, ale tam kde to smysl dává, tam může být rozhodujícím jazýčkem na vahách v tom, zda se z potenciálního zákazníka stane reálný zákazník, zda provede opakovaný nákup a nebo zda využije služeb a nástrojů, které nabízí konkurence.
Každá rozumná webová agentura bude správně upozorňovat na to, že responzivní zpracování prezentačního webu či e-shopu je dnes již nutností. Je to tak. Ve zpracování responzivního webu jsou však obrovské rozdíly. Je to naprosto stejné, jako když vám auto opravuje specialista nebo kamarád, který má rád auta a jeho aprobací je to, že viděl všechny díly Top Gearu (tedy do doby, než propustili Jeremyho Clarksona, samozřejmě). Responzivita jde řešit dobře nebo pouze na oko tak, aby to “jakštakš” vyhovovalo požadavkům Googlu a jiných vyhledávačů. Je však nutné podotknout to, že i ty nejlepší agentury mohou mít a mají u některých projektů veliký problém s tím, jak jednotlivé prvky webu zobrazovat napříč všemi velikostmi zařízení, která se běžně používají. Například veliké e-shopy s tím mají řadu problémů a najít kompromis není vůbec jednoduché. Zvláště pak, když realizace nesmí jít na úkor použitelnosti.
V danou chvíli je správný čas se zamyslet nad tím, zda kromě kvalitně zpracovaného responzivního webu nezaměřit svou pozornost i na vývoj mobilní aplikace. Na úvodním ilustrativním obrázku je znázorněno porovnání částečného responzivního řešení gigantu Aliexpress a jeho mobilní aplikace. Z náhledu je zřejmé, že mobilní aplikace je mnohem přehlednější, což je pro uživatele bezesporu příjemnější a zvyšují se tím šance na konverzi. Zároveň se aplikace nemusí držet stejného zobrazení informací jako web, ale může mít mnohem větší focus na samotné produkty a jejich prodej.
Výhody mobilní aplikace pro e-shopy
Jednou z nejčastějších otázek, které si podnikatel v rozhodovacím procesu klade (kromě finanční a časové náročnosti) je to, zda mobilní aplikaci realizovat svépomocí nebo realizaci zadat agentuře. V tomto případě je odpověď poměrně jednoduchá. Pokud se jedná o jednorázovou záležitost, nedává smysl sestavovat interní tým, který by aplikaci budoval in-house. Mnohem časově i finančně výhodnější se nakonec vždy ukáže agenturní spolupráce. Web si většinou firma také neprogramuje svépomocí. Mnohdy se i ti největší hráči na trhu snaží tvářit tak, že mají vlastní vývojářský tým. Většinou je tomu ale naopak a daná komunikace má pouze posílit náhled na danou společnost a její postavení. Vždy je výhodnější obrátit se na odborníky a to platí v jakémkoli oboru.
Ač se jedná o nejčastější otázku, nedá se na ni jednoduše odpovědět. Mohli bychom to srovnat s autobazarem, který nabízí jak auta za pár tisíc, tak i ty za miliony. Vždy záleží na rozsahu domluvených prací. V rámci naší společnosti se vždy snažíme domluvit na agilním vývoji, který je transparentní pro obě strany, zároveň však nikoho nesvazuje a zaniká možnost zbytečného nadhodnocení zakázky s ohledem na tvorbu určité časové rezervy.
V našem regionu prozatím není tolik e-shopů, které by razily svou cestu i prostřednictvím aplikací. To ovšem dává možnost i menším hráčům, kteří mohou svým zákazníkům nabídnou kvalitní řešení a pohodlný prostor pro jejich nakupování. Samozřejmě je tu však pár firem, které si již výhody aplikací uvědomují a proto disponují vlastním řešením - například Alza. V zahraničí je trend mobilních aplikací opoznání výraznější. Konverze v rámci e-shopů jako je Aliexpress, Wish, Geek a jim podobné dnes generují mnoha-miliardové obraty.
Článek připravila společnost MobileSoft, která se specializuje na vývoj funkčních mobilních aplikací.