Díl 21: Výběr správných lidí do týmu e-shopu

Založit a udržovat úspěšně fungující internetový obchod není hračka. Ale tím to nekončí. Další výzva na vás čeká, když přestane být v silách jednoho člověka e-shop vést. Poradíme vám, z jakých profesí by se měl ideální tým skládat a jak najít ty správné lidi, kteří posunou váš byznys o příčku výš.

 

One man show

Klíčovou osobností každého podnikání, a tedy i internetového obchodu, je zakladatel. Osobnost, která tmelí ostatní členy týmu v organický a funkční celek. Zakladatel by měl mít jasnou vizi nejen v tom, čeho chce dosáhnout, ale hlavně jakou cestou. Je to člověk, který vytyčuje cíle a zároveň je schopný k nim dojít.

Zároveň by to měl být schopný projektový manažer, mít všeobecný přehled a vzdělání a hlavně by měl mít lidově řečeno čich na lidi. Vždy výběr teamu leží v počáteční fázi hlavně na jeho bedrech. Zakladatel tak musí fungovat i jako zkušený personalista, který dokáže rozpoznat ty pravé lidi a zároveň je zaučit.

První otázka, kterou by si měl majitel e-shopu položit zní, jaké lidi k sobě potřebuje a co od nich očekává? Při výběru teamu a náboru nových zaměstnanců na vás bude čekat řada důležitých rozhodnutí. Například volba, zda přijmout špičkového odborníka, který střídá jednu firmu za druhou nebo méně zkušeného, ale stejně smýšlejícího člověka.

V této fázi vás bude s velkou pravděpodobností čekat pročítání řady životopisů. Pokud si nejste jistí, jakou formu by měl mít, podívejte se na vzor životopisu.

Pro e-shop je klíčová osobnost zakladatele, který má vizi a schopnosti ji naplnit, včetně výběru fungujícího týmu.

 

Výběr vhodných zaměstnanců

Nejprve je potřeba se zamyslet, jaké profese mají ve vašem internetovém obchodě uplatnění a s čím potřebujete nejvíce pomoci. Kandidáty je potřeba hodnotit také podle toho, jestli vyhovují vašim firemním hodnotám a budou se hodit do týmu. V případě, že do svého e-shopu hledáte nové zaměstnance, zaregistrujte se na VímVíc. Vyhledávaný kariérní portál vám pomůže najít přesně ty pracovníky, které hledáte.

  • Skladník: Ve většině e-shopů je potřeba člověk do skladu, který bude mít na starosti inventář zboží a postará se o balení a odesílání objednávek.
  • Marketing manager: Už od samého počátku se vyplatí mít odborníka, který bude vymýšlet kompletní strategii. Povede svůj tým lidí, kteří mu pomůžou s marketingovými aktivitami, jako je reklama, mapování trhu, analýzy, PR apod. Patří sem profese, jako je specialista na sociální sítě, specialista na SEO, specialista na PPC nebo specialista na e-mailing.
  • Copywriter: Popisky zboží zásadním způsobem ovlivňují rozhodnutí zákazníka, zda si zboží koupí nebo ne. Šikovný psavec dokáže prodávat slovem.
  • Grafik / tvůrce webu: Většina e-shopů dnes funguje na webových aplikacích, které jsou určené pro potřeby internetové obchodu. Pokud ale nechcete mít stejnou šablonu jako mnoho dalších, budou se vám hodit služby grafika nebo tvůrce webu.
  • Správce e-shopu: U větších e-shopů se vyplatí mít po ruce člověka, který bude sledovat nové objednávky, chatovat se zákazníky, fungovat jako zákaznická podpora a aktualizovat inventář.
  • Účetní: Rostoucí podnikání s sebou přináší také komplikovanější správu financí. Zkušený odborník vám ušetří mnoho papírování a času stráveného na úřadech.
  • Asistent: Schopný člověk, který je vám k ruce a pomůže s čímkoli, co je aktuálně potřeba, je neocenitelný pomocník.

Některé profese, jako je například skladník nebo asistent, je potřeba vykonávat přímo v kanceláři nebo ve skladu. Mnoho dalších ale s vámi může spolupracovat na dálku. Jedná se především o pracovníky, kterým k práci stačí digitální nástroje. Externí spolupráce má mnoho výhod.

Budete platit nižší nájem za pronájem menších kancelářských prostor. Externisty můžete najímat odkudkoli, nejen ze svého okolí, a máte díky tomu výrazně větší výběr. Ušetříte také za nejrůznější odvody nebo benefity, protože externisté pracují většinou na živnostenský list.

 Výběr vhodných spolupracovníků, profesí a forem spolupráce je pro úspěch e-shopu klíčový.

 

Jak poznat toho pravého

Zaměstnavatelé obvykle hledají zaměstnance tak, že zveřejní inzerát na internetu nebo na sociálních sítích. Než ale začnete psát a zveřejňovat pracovní nabídky, velmi dobře si rozmyslete, jaké jsou vaše vlastní požadavky na uchazeče a konkrétní profesi. S tím vám pomůže jednoduchá tabulka, do které si zanesete všechny potřebné údaje.

  • Hard skills: Dovednosti a znalosti, které jsou absolutně nezbytné pro výkon dané práce. Pokud například najímáte programátora, sepište si seznam všech programovacích jazyků nebo technologií, které používáte a které musí daný člověk ovládat.
  • Bonusové dovednosti: Dovednosti, které nejsou pro danou pozici nutné, ale vhodně doplňují nebo obohacují hard skills. Například copywriter, který umí analýzu SEO a PPC, nebo grafik, který zná základy programování.
  • Soft skills: Napište si seznam vlastností, které by měl mít uchazeč na konkrétní pozici, a zvýrazněte priority. Například skladník by měl být spolehlivý a pečlivý, copywriter samostatný a precizní, marketing manager zkušený a s přesahem apod.
  • Osobnostní rysy: Seznamte se s povahovými rysy uchazeče, jeho vzděláním, zázemím, koníčky atd. To vše jsou věci, které vám pomohou určit, zda uchazeč dobře zapadne do kolektivu. Firemní kultura stojí při náboru nových zaměstnanců často na posledním místě. To je ale chyba, protože právě schopnost pracovat jako tým bývá pro úspěch rozhodující.

Svoje šance na nalezení ideálního člena týmu zvýšíte, když si uděláte firemní profil na kariérním portálu, jako je například VímVíc. Uchazeči o práci se o vás dozví všechny potřebné informace.

 

Chcete začít úspěšně podnikat?
Sestavíme Vám příležitost namíru
Máte dotaz?